Täällä on hämmästyttävän yleisessä tiedossa, että suomalaiskoululaiset ovat maailman kärkikaartia. Yhtä yleisesti minulta tiedustellaan syytä siihen. Tarjoan yleensä selityksiksi lyhyitä koulupäiviä, useita pitkiä välitunteja raittiissa ilmassa sekä koulubussien loistamista poissaolollaan. Tukea väitteelleni voin tarjota vaikkapä tällä artikkelilla:

http://www.theatlanticcities.com/commute/2013/02/kids-who-walk-or-bike-school-concentrate-better-study-shows/4585/

En keksi muutakaan syytä. Amerikkalaislapsilla olisi kaikki edellytykset hallita keskimääräisen suomalaisylioppilaan yleissivistyksen taso jo ala-asteen lopulla. Katsokaa nyt esimerkiksi tätä:

outdoorfun%20035-normal.jpg

Totesin tänään, että 5-vuotiaani näköjään opiskelee kindergartenissa sanaluokkia. Koska sanoja aletaan luokitella Suomessa? Ei ainakaan 5-vuotiaana päiväkodissa eikä 6-vuotiaana eskarissa.. ei käsittääkseni vielä ekallakaan. Eikä noita oikeita vastauksia tuohon paperiin ole vedetty hatusta ja sattumalta oikein: kun kysyin, mistä Pikkuveli tietää mihin laittaa ännän, vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä: "If it's a noun: a person, animal, place, thing or an idea." Samainen jannu osaa myös koko joukon tervehdyksiä ja perussanastoa niin espanjaksi kuin ranskaksikin (toista täällä luetaan syyslukukausi, toista kevätlukukausi). 10-vuotias puolestaan kuvaili minulle jo viime vuonna (3-luokkalaisena) sääilmiöiden syntymistä ilmakehän eri kerroksissa käyttäen termejä, joiden kuvittelin kuuluvan vain meteorologien sanavarastoon.

Hieno homma, mutta ongelma on se, että yläkoulun 7. luokkaa käyvä Isoveli tankkaa kutakuinkin samoja espanjan sanoja kuin nuorin veljensäkin. Ja historiassa joudutaan käymään samat jenkkisodat ja niiden päälliköt läpi luokka-asteesta toiseen. Vaikuttaa siis siltä, että oppilaille aletaan syöttää (nippeli?)tietoa hyvin varhaisessa vaiheessa, seitsemän tauotonta tuntia päivässä, mutta mitään ei tunnu jäävän päähän niin että asioissa päästäisiin etenemään. En suostu uskomaan, että amerikkalaislapset olisivat lähtökohtaisesti sen lahopäisempiä kuin suomalaisetkaan. Opettajatkin ovat suurin piirtein samalla tavalla akateemisesti koulutettuja (4-6 vuotta) kuin suomalaisopetkin.

Sen on pakko johtua välitunneista ja koulubusseista.