Törmäsin jokin aika sitten Facebookissa tällaiseen kirjoitukseen:

http://perjantaikokki.fi/2015/10/27/elamani-pisin-ajomatka/

Tuli mieleen kaikenlaista. Tuli mieleen, että kylläpä suomikoulussa luotetaan sähköiseen järjestelmään, jos poissaolosta ilmoitetaan vain sinne. Tuli mieleen, että tyttöressu. Mutta ei siksi, että hänelle on päässyt käymään noin ja se on kamalaa ja hirveää. Vaan siksi, että kirjoituksesta paistaa helikopterivanhemmuus. Tytölle ei varmastikaan koskaan ennen ole päässyt käymään mitään ikävää, eikä hänellä siis ollut minkäänlaisia valmiuksia ratkaista tilannetta vähän fiksummin, kuten vaikka aukaisemalla suunsa kauhealle naapurille, tai hätätilanteen nimissä uhmata sääntöjä viemällä se piski kouluun. Sen sijaan iski jähmetys ja paniikki - ja sitten apuun riensivätkin jo vanhemmat, jotka aina pelastavat ja tulevat pelastamaan kaikelta pahalta koska tyttö itse ei osaa eikä uskalla.

Tuli mieleen, että Amerikassa noin ei pääsisi käymään koskaan. (Valitettavasti.) Ensinnäkin, 9-vuotiasta ei jätettäisi yksin kotiin, saati oletettaisi hänen menevän omin neuvoin kouluun. Toisekseen, jos vanhemmat eivät itse ilmoita poissaolosta heti aamusta, syntyy iso haloo. Kolmanneksi, jos tämä tarina kaikesta huolimatta pääsisi Amerikassa toteutumaan, seurauksena ei olisi vain tuohtuneen ja helpottuneen helikopterifaijan blogikirjoitus, vaan iso oikeusjuttu. Enkä tiedä kumpi saisi mojovamman tuomion heitteillejätöstä, vanhemmat vai koulu.

Elämä on yllätyksellinen, ja vaikka kuinka haluaisit suojella itseäsi tai muita, jotain täysin ennalta arvaamatonta voi käydä siitä huolimatta. Siitä esimerkkinä allaoleva surullinen kertomus, jonka bongasin Facebookista juuri tänä aamuna ja joka sai kyyneleet kihoamaan silmiin erityisesti nyt, kun Isoveli on alkanut liikkua niin paljon itsekseen ja kavereidensa kyydissä. Mutta vaikka olisi liikkeellä jalan...

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ettei-kukaan-sarkyisi-yhtaan-enempaa/2161708

Suomalaisäitinä Amerikassa joudun säännöllisesti uhmaamaan turvallisuussääntöjä ja selittelemään tekemisiäni. Rakastan lapsiani niin paljon, etten vaan suostu alistumaan tähän tuhoisaan paapomiskulttuuriin. Alkusyksystä taistelin erästä täysin naurettavaa koulukyytipolitiikan kiemuraa vastaan, jota ei edes ole luotu lasten tai perheiden parhaaksi vaan siksi, ettei koulu vaan koskaan joutuisi kalliiseen vastuuseen mistään onnettomuudesta. Sen innoittamana kirjoitin allaolevan tekstin, ajatuksissani julkaista sen FB-profiilisissani ja naulata sen pysyvästi ylimmäiseksi postaukseksi että kaikki nämä Amerikan-kaverini varmasti tietäisivät mistä elämäntyylissämme on kyse. Se jäi kuumien alkutunteiden hälvennyttyä tekemättä, mutta julkaistakoon teksti nyt tässä kun se niin hyvin tähän aiheeseen sopii.

Danger first, please 

"Safety of our students is our top priority". Statement made by Lake Placid Elementary School principal might sound calming and assuring to most parents. But to me it sounds sad: "safety first" is one of the saddest principle of raising kids. Yes, keeping the kids safe is crucial for the school, I understand that very well. If something happens, the school gets sued and it may cost millions. But safety being the top priority is not good for the kids. It's not good for our future.

This past summer I was driving back home with my 12-year-old middle son. When we were approaching our street, he asked me to stop so that he could ride home on his skateboard. When he was pulling it out from the trunk, I turned my head and said: "Be careful!". He stared me petrified, in disbelief. "Why do you say so? You're just kidding, right?" Yes, I was kidding. I hardly ever tell my kids to be careful. It's dangerous out there for sure, but what if I kept saying "Don't do that! Be careful! You might get hurt! You can't! Let me do that for you!" over and over again, ten or two hundred times a day? What would I actually tell them? That I don't trust them. That they shouldn't trust themselves either. They are incapable, unskilled and incompetent, and that's how they should remain. They should not even practice to become better, they should not give it a try.

If I repeteated that all the time, there's a good chance that they would stop listening. My warnings would be just boring blah blah blah to them. That very moment when my son asked me why I told him to be careful, I realized that coming from my mouth that warning is really effective because I never use it! :D 

Or they might listen to me. They might avoid things that may be dangerous, challenging or painful. But there is a good chance that one day they would try something new anyways: because they are curious, because of peer pressure, because they have no other option. And what if they have never done anything like that? They don't know their limits, and they probably get hurt very badly. They fail, and because they have never failed before, they don't know what to do, how to survive. 

I hardly ever tell my kids not to try. I want them to try everything. I want them to fail so that they could learn. That they could learn that something needs to be done differently next time. That they could learn to use their imagination to solve problems, to get out of trouble. That they could learn that failing is not the end of the world. But I also want them to try in hopes that they would succeed. That they would learn that pain is temprorary, pride is forever. That they would learn that they are capable of anything, even though it seemed impossible. Fall seven times, stand up eight.

Every parent's biggest fear is that something bad happens to their kids. Believe me or not, deep in my heart that is my biggest fear as well. But I want to close my ears and eyes from that fear, seeking danger and challenges for my kids. Just because I love them so much. So that they would become capable, brave, confident survivors, adults that don't settle and just watch.. just wish and dream... but DO and make things happen. 

World's greatest inventions are not made by people who are afraid to try. Who are afraid to fail. They are made by those who accept challenge and unsafety.