Jep, antaa tulla vaan! Haasteita ja kiperiä tilanteita! Pitikin mennä sanomaan noin..

Lompakon katoamisesta seurasi se, että piti mennä hakemaan uutta ajokorttia. Mutta sitäpä ei minulle niin vaan annettukaan. Kehtasivat mokomat väittää, että ajokorttini on ollut käyttökiellossa kevättalvesta 2012 lähtien, koska olen jättänyt maksamatta 50 taalaa vapauttaakseni sen liikennerikoksen jäljiltä.

Etsin kotoa kirjeen, jonka sain ajokorttitoimistolta huhtikuussa 2012 tämän taannoisen ihmeen loppukaneettina. Kirjeessä sanotaan, että kuljettajarekisteriäni on korjattu, ja minun ei siten tarvitse maksaa ajokorttitoimistolle sen määräämää summaa.

Marssin seuraavana päivänä kirjeen kanssa ajokorttitoimistolle. Virkailija luki kirjeen läpi ja sanoi että joo joo, mutta kun hänen koneellaan näkyy että olen velkaa $50 ja koska siellä lukee niin, hän ei voi luovuttaa minulle uutta korttia. Väitin vastaan, ja sanoin että en voi olla mitään velkaa kun en (virallisesti) ole mitään ylinopeusrikkomusta koskaan tehnytkään. Virkailija totesi, että minun on ihan turha väitellä hänen kanssaan ja hukata meidän kummankin aikaa: kannattaa hankkia asianajaja ja pistää asianajaja ja virasto vääntämään keskenään. Eipä auttanut kun kääntyä toisen kerran pois tiskiltä. Virkailija huikkasi vielä muikistellen perään, että toivottavasti en sitten lähde eteenpäin autolla kun minulla ei kerran ole laillista ajo-oikeutta. Teki mieli näyttää ämmälle kieltä, oli varmasti soittamassa jo poliiseja perääni. Siitä vaan. Amerikkalaisellehan tuo olisi lyönyt luun kurkkuun, mutta onneksi olen suomalainen ja hyppäsin iloisena pyörän selkään. 

Sain tuntikausien painostuksen jälkeen kiinni minut taannoin pelastaneen asianajajan kiinni. Hän selvitteli asiaa aikansa, mutta joutui sitten toteamaan saman kuin se ärsyttävä virkailija: olen todellakin jättänyt jonkun maksun maksamatta eikä ajokorttini todellakaan ole siksi voimassa. Hallussani olevassa kirjeessä puhutaan vakavaan rikkomukseen liittyvästä maksusta josta minut siis on vapautettu, mutta sen sijaan minun olisi pitänyt maksaa lievään rikkomukseen liittyvä maksu. Josta olisi pitänyt tulla erillinen kirje. No eipä ole tullut. 

Vaikka nyt olinkin tällä kertaa väärässä, se eukko siellä ajokorttitoimistossa ärsytti edelleen sen verran paljon, että ajoin eri kaupungin ajokorttitoimistoon maksamaan velkani ja tekemään anomuksen uudesta ajokortista. Vähän jännittää, mahtaakohan tällä olla jotain vaikutusta viisumihakemukseemme... olen allekirjoittanut kymmeniä hakemukseen liittyviä papereita, joissa ainakin muutamassa lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon että en ole koskaan tehnyt mitään laitonta. Noh, toivottavasti sitä ei lasketa että on ajanut 18 kuukautta luvatta autoa...

Olen entistä vakaammin sitä mieltä, että äärimmilleen viety byrokratia ja papereiden pyörittely ei ainakaan tehosta yhteiskunnan toimintaa, eikä myöskään tee sitä aukottomasti toimivaksi. Silti tuntuu jäävän tärkeitä kirjeitä saamatta. Mutta sehän tuo vain jännitystä elämään :P